Den lilla björk-stocken

I dag har jag tränat alla hästarna!
Kändes skönt men jag var väldigt trött efter.

Det blev longering för alla med lite bom-träning. Eller mindre stock-träning kanske det var mer.

På grund av vädret så går det inte att vara på ridbanan. Volten vi brukar jobba på är täckt av is och resten är täckt av snö som inte går att arbeta i. Men mellan hagen och stallet har det smält bort bra och finns barmark. Så jag kom på att man kunde longera där.

Sen såg jag den lilla björk-stocken och tyckte att det kunde vara roligt att se hur hästarna reagerade och kul med lite omväxling i träningen.

Hallon var först ut och det gick bra. Hon var lite skeptiskt i början, men det verkar hon vara till det mesta, men det var inga problem att longera henne över den. Hon verkade lite trött i huvudet efter och jag passade på att verka en bakhov som blev nästan klar.

Roccos som var andra häst ut tyckte det var lite roligt och passade på att busa lite. Vi avslutade träningen med en liten promenad. Jag tänkte att han skulle få sträcka ut lite ordentligt i trav så jag sprang på och han sträckte ut. När jag sen kollar bakåt igen har jag en maffig d-ponny galopperade efter mig. Blev lite små fundersam på om han nu tänkte skena förbi mig. Men när jag stannade upp gjorde han det samma med en gång. Vi fortsatte promenaden i lite lugnare travtempo och rask skritt. 
Han är så rolig den hästen och han får mig verkligen att skratta :)

Majas tur. Vi har fortfarande mul-problem. Hon vågar nätt och knappt ta godis från min hand och är mul-skygg. Men efter byte av vantar så verkar stötarna upphört och jag hoppas att det förblir så. Trots vårat lilla bekymmer så står hon väldigt snällt löst på stallgången nu utan att stressa upp sig en massa. Kanske bara är tillfälligt, men vi passar på och njuter av det och vet vad vi ska eftersträva om vi faller tillbaka.

Maja tyckte inte heller att det var konstigt med stocken och jag hittade en mer bomliknade sak som jag la till. Så vi fick en cavaletti med två "bommar". Första gången i trav ansåg hon att det var för svårt att trava över så hon tog ett fint litet skutt i stället, men sen fattade hon grejen och travade fint. 

Bosolanda både skrittade och travade över både en och två "bommar". Men efter några gånger verkade det som om det blev lite jobbigt för kroppen. Men hon verkade tycka att det var kul.

Och siste man ut, Gormur. Han verkade inte riktigt se det roliga i det, men han travade ändå över. Körde med bara stocken till honom. Han gjorde det han skulle men han har någ haft det roligare ;)


Alla hästarna fick göra i både skritt och trav. Maja och Bosolanda fick två "bommar" och de andra en. Jag tror att det var nyttigt för alla. dels avv göra något lite brytande och annorlunda och dels vara tvungna att koncentrera sig på vart hovarna skulle placeras. Alla var duktiga och jag är jätte nöjd.


Maja löshoppar våren -10 på Ekeskogs Gård.


/ Jennie Orleifson

Kommentarer
Postat av: Irene

Kul med variation! Vad många hästar du har att träna med.? :-)



Löshoppningsbilden ser härlig ut!



2011-03-28 @ 00:05:42
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Johanna

Det är verkligen kassa träningsmöjligheter just nu :(



När jag läste förra inlägget om stötarna på mulen trodde jag först att du gav henne elstötar med nån sån där grisfösare :P ...men såg sen att det inte var med flit och vantarnas fel, hoppas problemet löser sig...

2011-03-28 @ 07:35:00
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Vonna

Hej! Kul att läsa om hur du o Maja har det. Här på ön är det bra! Hästarna mår bra .Kan hälsa från Easy mötte han med ryttare i skogen han verkade glad att få komma ut i vårsolen.Han ser fin ut i sin hage. Kram .

2011-03-28 @ 10:16:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0