17 mars

Idag när jag kom ut i hagen så kom Maja och sa Idag vill jag vara vacker ridhäst. Hon var väldigt positivt inställd, trots lite stök.

Vi började med att göra en snabb koll av kroppens dags form från marken genom att kontrollera ställning, böjning, höft och tyngdpunkt. Jag tycker att det är bra att gå igenom det även om man inte har tänkt jobba från marken. Det ger en bra överblick över hästens dagsform.

Red med sadel, kandar och kapson idag. Jag försökte att tänka på mina händer. Jag har en viss förmåga att greja en massa med dem och använda dem i onödan. Det gick bra faktiskt och Maja var med på noterna. Vi kunde även trava lite. Det är skönt med traven nu. I början stressade hon upp sig och ville springa, gick man ner till skritt fortsatte hon att stressa där. Nu har hon börjat hitta ett mycket lugnare normal tempo och det är inga problem att gå ner till skritt igen och jobba. Det känns riktigt bra.


/ Jennie Orleifson

Kommentarer
Postat av: Johanna

Härligt :)

Jag hoppas också kunna gå ner till skritt igen efter traven någon gång i framtiden :D

Är Maja startad? Hur gammal är hon?

2011-03-18 @ 06:50:32
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Jennie Orleifson

Hon är inkörd men har nog aldrig startat. Hon fungerade inge vidare som travhäst ("Trots" kanon stam).



Tror hon såldes till en ridskola när hon var runt 4 år. Ingen kunde rida henne där och hon såldes till en dam som ville ha en lite piggare häst.



Hon fick nog en lite för pigg häst..



Hon såldes till Gith, som nog är den första som försökt hitta grundorsaken till Majas hemska beteende. Naturligtvis så satt det massa i kropp och mun som tidigare ägare inte kollat upp.



Efter det blev hon bättre, men det sitter djup. Jag tror att det är hormonerna som är värst, eftersom det verkar svårast att göra något åt dem.



Hon är 10 år i år :)

2011-03-18 @ 10:34:58
URL: http://passionofmine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0