Halsrings introduktion

Jag var nog lite trött i går. Jag skrev att gårdagen innehållit mycket häst och så kom jag till att vi provat ridvolten. Sedan stängde nog hjärnan av för kvällen. Vi tränade alla hästarna på ridvolten och den enda som verkade tycka att det var läskigt där inne var Bosolanda. De andra tuffade på och arbetade på.

Efter lunch kom ridgruppen från Västerås folkhögskola, som har minskat till två (väldigt intresserade) grabbar. Maja fick ställa upp som lektionshäst och skötte sig jätte bra. Grabbarna fick rida i sadel för första gången och göra lite olika sits övningar.

Efter deras lektion åkte vi till Ylva för att träna hennes häst Aragon och ge Henka en lektion på Försten som han är medryttare på.

Så den dagen blev det inte mycket mer än häst på schemat.



I natt har sömnen varit orolig. Men jag orkade i alla fall jobba igenom både Maja och Roccos inne på ridvolten.
Maja var lite surare i dag, men vi kämpade på. Vi jobbade vidare med diagonaliseringen som vi jobbade med i går. Vi provade även på att där i från få en trav takt. Men det var jobbigt tyckte Maja.

Roccos blev introducerad för halsringen för fösta gången i dag. 
Jag börjar alltid att arbeta dem från marken för att förklara för hästen hur halsringens hjälper fungerar.
Som halsring föredrar jag att använda en slät lädertygel som knäppts ihop. Då kan man anpassa längden så att den passar hästen rätt. I början använder jag alltid en repgrimma med rep eller ett kapson med ledtygel, för att kunna förtydliga för hästen om den inte svarar på halsringens hjälp. Till en del hästar använder jag även ett spö för att ge diverse signaler som ska hjälpa hästen att förstå.



Här är Roccos utrustad med repgrimma med rep och halsring. Till honom använde jag även ett spö.

I introduktionen börjar jag med att lära hästen först och främst att stanna. Om ridningen i framtiden på halsring ska fungera är det viktigt att hästen från början lärt sig att respektera och stanna för halsringen. Vi övade även att backa några steg och jag började lite granna att förklara för honom att man kan börja sig runt halsringen. Han lyssnade fint och jag satte upp och gjorde samma sak från ryggen. Det blev ett kort men lyckat träningspass och jag är stolt och nöjd över hans arbete.



/ Jennie Orleifson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0