Hov-verkning och stångbett

Nu i eftermiddag har Ylva varit här för att coucha mig i hov-verkningen och även verka någon hov själv.

Det är väldigt skönt att vara två så man kan köra varannan hov. Är man själv blir det lätt väldigt jobbigt.

Maja och Gormur var dagens hästar. Gormur tyckte det var tråkigt och försökte hitta på lite av varje för att slippa.
Maja var jätte duktig. Stod snällare än Gormur. Det var så skönt att faktiskt kunna stå och jobba med hoven ordentligt utan att hon försöker rycka åt sig den. Det har verkligen hänt någonting i denna häst. Hon känns mer i balans.


(Bilden är här ifrån)

Jag har även provat lite olika stångbett på Maja nu.

Vi började med en Alta-Escuela stång:

(Bilden är här ifrån)

Den fungerade inte alls. Det tog alldeles för lång tid för signalerna att gå fram till Maja. Den var för seg och långsam helt enkelt.

Nästa var ett vanligt tävlingskandar:
(Bilden är här ifrån)

Mundelen är något smalare än bettet på bilden. Det här bettet med raka ganska korta skänklar har passat väldigt bra på Maja och vi trivs bra med det.

Vi har även provat en Akademisk stång:

(Bilden är här ifrån)

Den här tyckte jag kändes lite för skarpt för våran smak, kanske lite för svår för min utbildningsnivå.
Har ridit en del med den här tidigare på andra hästar och trivs bra med den. Men för att den ska passa mig och Maja behövs nog lite högre utbildning.

Sist men inte minst provade vi en Spansk stång:

(Bilden är här ifrån)

Lite annat utseende än den på bilden, men samma inverkan. Påminnde väldigt mycket om det vanliga tävlingskandaret. Så när det är dags för eget inköp av stång så lutar det åt att det blir en sån här.

Men tillsvidare tränar vi nog på med tävlingskandaret.


/ Jennie Orleifson

Kommentarer
Postat av: Mikaela

i know :3 men låt bli att bli sjuk då :)

2011-02-20 @ 11:28:03
URL: http://thatmic.blogg.se/
Postat av: mikaela

Japp, vet du vad har lärt mej ladda ner filmer :D:D:D

2011-02-20 @ 11:29:01
URL: http://thatmic.blogg.se/
Postat av: Lovisa

sv; tack! :) Hans hemsida är --> www.markusholst.se <--- , där kan du hitta den mesta informationen om honom!



Åh, rider du också akademiskt! Roligt att hitta en blogg som också skriver om det!! :)

2011-02-20 @ 12:12:01
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: Irene

Det är enkelt tyg. Personligen tycker jag det räcker gott och väl! :-)



Jag upplevde för övrigt samma sak med det akademiska bettet första ridpassen, att det kändes skarpare och svårare att rida med. Men efter ett par pass så ändrade jag helt åsikt - hästen var väldigt tillfreds med bettet och vi hade lättare att få fram nosen.

Nu rider jag med ett Renaissance-bett som inverkar ungefär likadant men hästen upplever det lite mildare. (Jag bytte inte för inverkans skull utan bara fåfänga, trodde de skulle inverka likadant.)

2011-02-20 @ 14:46:52
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Ylva

Vad duktig du är som lägger ut bilder och grejar. Vi kanske skulle ta foton när vi verkar och diskutera före och efter, varför vi gjort som vi gjort, på bloggen...?

2011-02-23 @ 15:57:38
Postat av: Jennie Orleifson

Ylva: Man måste ju fördriva all sin (obefintliga) fridtid med någonting ;)



Det skulle vara jätte intressant!

Har verkat Roccos framhovar. Tycker det blev rätt bra, men lite detaljer som du gärna får titta på någon gång.

2011-02-23 @ 22:49:04
URL: http://passionofmine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0