Gårdagens träning

I går kunde våran ridbana invigas på riktigt. Första gången för mig som jag har kunnat jobba över hela banan, som är snöfri!

Det blev lite träning inför invigningen/inflyttningsfesten som vi ska ha i slutet på maj.

Vi kollade lite hur hästarna kändes och vad de kunde klara av. 

Easy tände till ordentligt när han fick köra igenom trickregistret och kunde göra allt både när han skulle och inte. Han är så rolig för det är verkligen något han tycker är roligt även om det är lite jobbigt för kroppen hans. Vi avslutade med lite ridning enhändigt på blank stång i fejkdamsadel. Kändes nästan som att rida i en riktig damsadel, bortsätt från att man inte har samma säkra stöd. Men eftersom Easy jobbar i skritt så gick det fint.

Jag fick prova att jobba Maja på långa tyglar. Jag vet att hon har gjort det förut men inte jag. Jag har bara tömkört mycket med Easy. Men med Linas hjälp så gick det rätt okej. Vi avslutade med lite arbete vid hand med skolorna. Vi testade också att göra dem i trav vilket var spännande. När jag väl fick henne på plats i öppnan i traven fick hon ett underbart steg och det var så härligt att kunna gå bredvid. 

Idag blir det städning och sen lite jobb med hästarna. Ska jobba vidare med långa tyglar med Maja och trav arbetet vid hand. 




/ Jennie Oreifson

Kommentarer
Postat av: Johanna

Arbete på långa tyglar är kanon.

2011-04-10 @ 16:31:12
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Irene

Vad kul att prova rida i damsadel! :-D

Det vill jag också göra! Förutom att hästen nog bara skulle kunna gå åt ett håll! X-D

2011-04-11 @ 16:33:18
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Jennie Orleifson

Ja damsadel är riktigt roligt när man har en riktig.



Vet inte hur utbildad din häst är men kan den ridas på en hand och lyssnar på sitsen så ska det inte vara så svårt faktiskt. Jag trodde att det skulle vara betydligt svårare än det var. Man kan inverka på hästen på i stort sätt samma vis som vanligt.



Har man en trygg häst kan man sitta damsadel i en vanlig sadel. Då kan man känna på hur det känns på ett ungefär i skritt iaf.

2011-04-11 @ 17:47:23
URL: http://passionofmine.blogg.se/
Postat av: Julia

Så härligt att ha en snöfri ridbana igen, jag hade lite hopp igår då tempen stod på 17 grader, men ack så kom snön igen imorse..

2011-04-12 @ 17:27:01
URL: http://jeldh.blogg.se/
Postat av: Nova

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :). Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

2011-05-07 @ 15:54:37
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0