Easy och Maja

Sol och varmt var det igår. Jag och Maja invigde skötplatsen utomhus. Inga problem och hon stod snällt. Dock så var det lite svårt att låta bli gräset.

Började med att känna lite på henne från marken innan jag satt upp och red. Vi red igenom alla skolorna i skritt som ingår i Väpnarprovet och det gick rätt bra. Hon kan alla olika moment nu. Men kvaliten behöver jobbas upp.
Sedan jobbade vi lite med öppnan och slutan på rakt spår i trav. Det gick också rätt hyffsat, men kvaliten måste höjas även här.

Men höjdpunkten på träningspasset var nog övergångarna vi gjorde mellan skritt och trav via diagonaliseringen. Jag behövde bara samla skritten och sedan i min kropp ändra takten till en travtakt och hon följde med. Helt fantastiskt :)

Jag och Easy körde lite "frihetsdressyr" på ridbanan. Tänkte försöka träna inkallning, men jag var inte så bra på det ^^ Han är inte alltid så intresserad av vad jag gör när han är lös..

Jag lyckades med någon, men sen gick vi över till lite trick. Och kronan på verket blev en kompliment (ner på båda framknäna). Jag vet att han kan tricket. Efter mycket om och men så lyckades han lära sig det. Men vi har inte lyckats många gånger och han har försökt undvika det. Men i går så lyckades han efter lite trix och fix ta sig ner. Det kändes lite som han sa "Bara för dig matte". Han är ju en guldklimp!

Vi red även en stund i skritt med endast ett spö som hjälpmedel. Jag blev faktiskt själv lite förvånad över hur pass bra det gick att forma honom efter sitsen. Jag kunde svänga och göra åttor, serpentiner och halter. Jag kunde även på volten be honom att kliva in till tyngdpunkten bättre med hans svåra bakben.




/ Jennie Orleifson

Kommentarer
Postat av: Helena

Men höjdpunkten på träningspasset var nog övergångarna vi gjorde mellan skritt och trav via diagonaliseringen. Jag behövde bara samla skritten och sedan i min kropp ändra takten till en travtakt och hon följde med. Helt fantastiskt :)

Den där "Känslan" är helt fantastiskt.

2011-04-13 @ 11:39:49
Postat av: Linn

Är det stallet bakom? I vilket fall så blev jag lite kär ^^

2011-04-13 @ 12:38:16
URL: http://sigvardsdotter.blogspot.com/
Postat av: Jennie Orleifson

Japp, fast just där är den så kallade "ladan". Stora lösdriften ligger där och det var där vi hade våran lilla ridvolt under vintern.



jag tror att du skulle bli lite förälskad i både det ena och det andra om du kom hit. Mycket fint :)

2011-04-13 @ 13:33:05
URL: http://passionofmine.blogg.se/
Postat av: Johanna

Låter underbart.

2011-04-13 @ 15:55:05
URL: http://walkyria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0