Pilates, zen, bytesdjur och rovdjur

Jag vill verkligen tipsa alla om pilates. En träningsform som har hjälpt mig att få en bättre hållning och mjuka upp kroppen så att inte ridningen gör den för stel. Den har gett mig bättre kroppskontroll och gjort mig mer medveten över min kropp och andning.

Det finns många olika böcker och dvder om träningsformen. En del är väldigt mjuka och lugna, medan det finns övningar och program som tränar lite mera styrka. Det finns övningar med och utan redskap.
Du behöver inte träna länge.
Jag tycker att det bästa är att köra korta pass flera gånger i veckan.
Under en period körde jag fem dagar i veckan ca 15-20 min. Vilket gav ett trevligt resultat.


(Bild från http://pilatespilis.hu)


Jag vill även tipsa om boken "Zen & Horseback Riding", en bok om att förbättra ryttarens hållning, andning, medvetenhet och den spännande psoas muskeln. Läs mer på Zen & the horse.


(Bild från Zen & the horse)

Om psoas:
"You cannot see them and they do not appear on charts of the surface muscles of the body.
They are located deep in the abdomen, on both sides of the lower spinal vertebrae.
We do not think of the psoas muscles because the functions they perform are done in conjunction
with one or more of the surface muscles.
This is probably the reason the riding world does not look further than
the surface muscles at the front and back of the body when determining
how riders stabilize themselves on their horses.
Out of sight, out of mind."






Jag har även funderat lite över vilken dålig kombination häst och ryttare egentligen är.
Hästen är inte skapad för att ridas på.
Människan är inte skapad för att rida.
Hästen är ett bytesdjur.
Människan är ett rovdjur.

Hur hänger det ihop? Är det inte fantastiskt att det går att uppnå harmoni tillsammans. Men kanske är det inte så konstigt att det krävs så mycket tid och energi för att få det att funka.


/Jennie Orleifson

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej!

Undrar var man kan köpa boken Zen & Horseback Riding?



Jättetacksam för svar! =)

Mvh Anna

2012-01-30 @ 17:44:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0