Massa bogar

Nu är kursen över, och som önskat så är jag fylld av inspiration och motivation!
Mycket fokus har legat på att få upp dessa bogar och alla kurs deltagare har kämpat på jätte bra!

Maja som lagom blev brunstig i torsdags hade fått sur-humöret med sig in på banan idag. Vår första lektion för dagen gick mest ut på att hon skulle lyssna på mig och mina hjälper, vilket hon inte alls ville..
Men efter mycket kämpande i skritt och även lite trav så gick det ändå okej. Men attityden var inte den bästa.

Andra och sista lektionen var super bra. Fick låna en kandarstång som jag kombinerade med kapsonet. Red på tre och en tygel (Tre tyglar i vänster handen och en kapson tygel i höger). Hon hade en helt annan attityd och respekterade hjälperna betydligt bättre, så vi fick rida karé (Man rider en fyrkant i stället för volt. Inga väggar ska hjälpa till). I både skritt och trav. I både öppnor och slutor. Hon jobbade på jätte bra och jag är jätte stolt.
Vi provade även två galoppfattningar, en i vardera varv, och det var helt okej. Springit men helt okej eftersom vi inte tränat på det. Blir nog bättre när jag får min sadel så att jag får bättre balans och kan känna mig säkrare.

Jag märkte också tydligt vad mycket hjälp jag fått under kursen med Mariana för två helger sedan. Sitsträningen vi gjorde då har gjort mig mer medveten och jag kände mig mycket mer centrerad och hade mer kontroll över min kropp. Jag märkte också att jag har fått en bättre lodrät sits.


Första lektionen idag, tung på bogarna och mycket påskjut i stället för bärkraft.


Nu börjar det hända lite. Lite mer lyft i bogarna.


Två trötta men rätt nöjda efter ett pass med mycket diskussioner.


Sista lektionen. En häst med mycket bättre attityd och respekt.


Börjar hitta och bära sig själv.


Och som avslut, en liten galopp!

Jag längtar så mycket efter min sadel att jag ibland nästan inte vet vilket ben jag ska stå på. Känns som att vi kan börja få mer koll på ridningen då.
Ska även se om jag kan få hjälp att prova ut en kandarstång.
Idag red jag med ett Akademiskt stångbett. Men jag är lite nyfiken på de portugisiska och spanska stängerna. De har raka stänger, vilket jag aldrig har ridit på. Känns som att det kan vara bra att få jämföra lite olika modeller.

Just nu är planen att jobba vidare från marken. Hästarna ska flyttas tillbaka till min farbrors stall ca 500 m bort, där de gick i somras. Så nu ska jag försöka hitta en bra rutin och jobba mycket med att bara få Maja att coola ner lite och acceptera  läget. Sedan ska jag efter den mån det går jobba med markarbetet.

En sak till vi fick träna på denna kurs var att hämta det bortre bakbenet, när du jobbar vid hand.
Du står till exempel på hästens högra sida, med din näsa i riktning mot hästen. Så ska du med hjälp av spöet kunna be hästen att kliva in med det bortre bakbenet till en sluta, genom att knacka med spöet på hästens vänstra rumphalva. Du själv ska gå baklänges. Hästen ska alltså ta ett kliv emot dig med bakbenet.
I början kan väggen vara till stor hjälp, men syftet är att man ska kunna gå in på en diagonal, hämta det bortre bakbenet in till en diagonalsluta.

Det är i alla fall något jag ska träna Maja på. Hon hade väldigt svårt för att gå undan för spöets tryck, men vi får jobba på med det.


/Jennie Orleifson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0