.

I dag jobbade jag Easy en stund på stubbåkern. Lite kommunikation och sedan blev det lite ridning med bara spöet som hjälpmedel. Inget träns, ingen halsring. 
Det värmer om hjärtat när jag märker att han faktiskt är skolad för sitsen trots sin dåliga kropp så förstår han vad jag menar och gör så gott han kan utefter det.

Sedan jobbade jag Maja. Känns som att vi inte har gjort så mycket denna vecka. Vi har varit lite ur balans med varandra, men jag tror att vi är på väg att hitta tillbaka.
Jag jobbade vid hand först, sedan lite longering och sist lite ridning.

När jag jobbar henne vid hand och går baklänges så har jag märkt att hon viker sig alldeles för mycket i halsen. Jag tror att det kommer från att hon vill gå snabbare än jag tillåter och att jag själv kanske omedvetet går på en förliten volt. Jag provade att försöka gå rakt bakåt och inte på volt, då blev det lite bättre.

Longeringen var okej. Men jag kan för lite om longerteknik för att verkligen kunna arbeta henne klokt tror jag.

Ridningen var bra. Försökte tänka på det jag fick jobba med under kursen med min sits, och det märktes bra när det blev rätt.

I dag har jag även letat igenom gamla hästtidningar, mest tidningen Ridsport. Lyckades slänga alla nummer. Det står så mycket om tävlingar och avel, och det intresserar inte mig. 
Men ibland finns det något intressant reportage, så dem har jag klippt ut och sparat.

Mest var det nog om hästens välbefinnande, hovar, sjukdomar osv.
Sådant som jag inte har intresserat mig för så mycket, för att jag har tyckt att det har varit för svårt att förstå.
Men nu är jag i en period där jag verkligen hungrar efter information om hästens kropp.
Jag vill lära mig mer om hur de fungerar för att få träningen bättre.

Easy som har ett bra tålamod när det gäller att stå still får vara min "försöks häst". Det är väldigt intressant att klämma, känna, titta och jämföra.





/Jennie Orleifson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0