Solsken och en dag för hästar

I dag har varit en underbart vacker dag. Solen har försökt att värma lite i kylan vilket har varit uppskattat.

I dag fick Easy sin premiär tur med sadeln. Inga klagomål där. Men det blev bara en väldigt kort och lugn tur. Han har av någon anledning blivit lite svullen på vänster bak och lite värme i höger. Men eftersom det inte märktes någon hälta så kände jag att han behövde ut och ta en bensträckare, vilket han inte verkar ha tagit skada av. Tyckte nästan att vänster benet kändes lite bättre när vi har hemma igen. Få se hur benen mår i morgon.

Maja hade jag först plan på att ta med till grannens ridbana igen, det är så roligt att träna och rida med sadel.
Men när jag kom hem med Easy så kände jag någonting annat. Jag ville träna trick!

Och trick det blev. Eller ja, försök till i alla fall. Yoga (Hästen ska böja sig bak mot det ena bakbenet som den själv håller lyft och ta en godis på insidan av benet, kort förklarat) kan hon och även buga från vänster sida. Men vi började med att värma upp lite med kommunikationsövningarna som vi brukar köra. Sedan lite yoga och efter det bugning. Försökte från höger sida, men det tyckte hon var svårt. Men det blev ändå okej.


Easy bugar.

Vi tränade också in lite förberedelser till bergsgeten (Hästen står tätt ihop med alla fyra benen så att det bildas ett "V", genom att kliva in under sig med bakbenen mot frambenen som står helt stilla), som även kan vara till hjälp om man vill jobba med piaffen vid hand senare i utbildningen. Detta genom att tochera ena bakbenet lätt och be hästen att lyfta det och placera det längre in under sig.

Eftersom vi befann oss i en hage så tänkte jag att vi kunde jobba lite utan repet. Började med lite inkallning. Vilket gick alldeles utmärkt, tills hon kom på att ena änden av hagen faktiskt ligger nästan kant i kant med den hagen de andra hästarna var i. Då sprang hon dit.
Då övergick vi till lite löslongering.
Lite fusk kanske, men det tycker jag att det får lov att vara i början, om båda är nöjda med det. Den hag-delen närmast de andra hästarna är nämligen en yta på ca 20x35 m, tre sidor med staket och sedan kommer resten av hagen. Så det fanns bara ett ställa att fly åt, och det var även bort från de andra hästarna. Så jag fick lite draghjälp av dem. Fast hon brallade iväg ut i hagen ändå. Men hon kom tillbaka ganska så snart igen.

Intressant och något vi kommer jobba mer med.


/Jennie Orleifson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0