Ställa en fråga

Full av glad och avslappnad energi begav jag mig till stallet i går. Maja var lite surare än dagen innan. Men när vi gick ut i den lilla hagen som förtillfället får leka ridbana så var hon väldigt lugn och avslappnad. Jag satt upp, och en viss liten dam försökte bita mig i foten..

Hon visade tydligt vad hon tyckte, vilket var pest och pina.
Istället för att sätta hårt mot hårt bestämde jag mig för att fråga. Något jag alltid tyckt varit ett vettigt sett att rida efter, men som jag ofta glömmer bort när jag kommer upp på hästryggen.

Med att fråga menar jag att jag frågar om hästen skulle kunna tänka sig att göra t ex en öppna, i stället för att kräva det.
Men det innebär inte att övningen ska rinna ut i sanden bara för att hästen säger "Nej". Säger den nej, fråga igen "Är du säker på att du inte ens ska försöka?", är fortfarande svaret "Nej", "Men kan du inte ens försöka lite?". Oftast brukar hästen då göra ett försök, och då är det definitivt läge för beröm.
Man kan sätta olika grader av press när man jobbar efter frågor, min press var väldigt liten igår. Vilket resulterade i att Maja försökte vara till lags, trotts jobbiga hormoner. Vi lyckades jobba tillsammans i stället för att kämpa emot varandra, vilket det fanns många förutsättningar för.

Ett litet tips om du vill fråga hästen, så gör det högt. Ställ frågan rakt ut med ord. Inte för hästens skull, utan för din egen. Då blir du mer medveten om vad du själv egentligen vill och det blir lättare för hästen att uppfatta.



Jag och Patrovinia, en tuff och duktig läromästare!

Saknar att rida damsadel..


/Jennie Orleifson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0