Gamle trotjänarn

I onsdags var det hästmöte inne i Visby. Vi skulle diskutera hur Gotlandsgruppen ville göra nästkommande år med lektioner och kurser. Det var en trevlig liten sammankomst med mycket hästprat och mysig julstämning. Lite tidigt att börja smaka på julen redan nu kan tyckas, men det var otroligt mysigt.

Igår var jag ute på en ridtur i skogen på Maja, drygt en timme blev det med skritt och en lugn och fin trav. Hon var snäll och det kändes som att vi båda behövde det.
Men hemma igen som vill hon inte vara med på noterna riktigt.

Idag jobbade jag Easy en stund. Han var jätte duktig trots att han var rätt spänd i början.
Vi började med T-totch. Fanns lite spänningar som släppte efterhand.

Sedan övergick vi till arbete vid hand.
Vi började med en övning som jag snappade upp i onsdags när jag var på hästmöte.

Man står framför hästen. Sedan ska man be hästen att backa ett steg, bara ett. Sedan ber man den att ta ett steg framåt. Sedan upprepas detta. Försök att lägga märke till vilket ben hästen föredrar att ta ett kliv bakåt respektive framåt med.
För Easy var det inga problem, han lyssnade fint och hade inte för bråttom och försökte inte ta fler steg än jag bad om.

Sedan gick vi in på att jobba lite med skolorna. Lite öppna, lite sluta. Inga problem när man tar några få steg åt gången. Jag måste hela tiden påminna mig om att inte arbeta honom för mycket. Det är så lätt hänt när han är så duktig.
Slutan måste jag säga att han är super duktig på. Kommer inte ihåg att det har gått så här bra förut. Jag går baklänges och ber honom kliva mot mig. Jag vill att bakdelen ska komma mot mig i stället för bort från mig. Man kan även gå på hästens utsida och be honom att kliva bort från sig, men det var ingenting för oss. Det är framför allt vid diagonalslutan som det kan vara till hjälp att gå på hästens utsida. En nackdel med det är att man måste ta sig runt hästen på något vis, eller stanna den för att gå runt på andra sidan. Därför kan jag rekommendera att lära hästen att gå i diagonalslutan genom att kliva in mot dig. Då slipper du sidbytet och kan få mer flyt.

Ibland håller jag upp spöet och riktar det mot bakdelens bortre del för att hjälpa till att hämta det bakbenet.
Jag bestämde mig för att prova en skrittpiruett, vilket vi tidigare aldrig gjort eller tränat på. Fick några jätte fina steg utan något större problem.
Blir så stolt och samtidigt ledsen över honom. Vad långt vi skulle ha kunnat komma om han var frisk i kroppen sin. Att han har blivit så långt utbildad trots patellaupphakning och utslitna bakknän. En tapper kämpe och trogen vän!

Ett träningspass som detta med min kära vän får mig ännu mer att längta efter en häst att träna ridkonsten med. En häst som vill och försöker.



Jag och Easy sista dagen på min praktik på Ekeskogs. Damsadel och halsring.




/Jennie Orleifson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0