Träning av Maja

Träningspasset med Maja var väldigt intressant i dag. Vi började vid hand för att sedan gå över till longering och slutligen lite ridning.

Jag har studerat lite "Natural Asymmetry" och "Straightness training" med Marijke de Jong. Jag har kommit fram till att Maja är en vänsterböjd häst, vilket gör henne till en "högerhänt" häst. Hon föredrar att lägga mest vikt på högerfram för att balansera upp sig.
Detta resulterar i att hon i vänstervarv lätt faller utåt och vill öka storleken på volten. Medan i högervarv ramlar hon inåt och vill minska volten när hon försöker ta stöd på höger framben.

I dag var det extra stelt i hennes högra höft. Det var svårt att få igenom böjningen för att höften ville inte följa med. Det gick ändå okej och hon lyssnade fint.

När jag satte upp och red en liten stund sa hon ifrån med en gång att det inte var okej. Hon hade väldigt svårt med det högra bakbenet och jag kände själv att jag hade jätte problem med mitt. Så med utgångsläget "vårat högra bakben" började vi jobba. Skritten gick ganska bra, det märks att arbetet från marken har gett resultat. Hon hade mycket lättare att bevara formen och låg inte alls på kapsonet som hon annars brukar vilja. Vi jobbade på att öka och minska volten och öppna och sluta. När vi tog traven kom vi till vårt verkliga problem. Högerbak ville inte vara med i höger varvet och det var Maja tydlig med. Hon försökte vända på huvudet och bita mig i foten, hon försökte springa fortare och hon gjorde även en galoppfattningen.

Vi bytte varv och hon försökte springa iväg även här. Men med hjälp av skolorna lyckades vi komma i balans och hon kunde bära sig bättre så vi bytte tillbaka till svåra högervarvet.

Hon sa ifrån med en gång igen. Jag förklarade för henne att jag visste att "vi hade ont i vårt högra bakben" och försökte sedan igen. Genom att fråga henne om att ta i lite med benet i skolorna lyckades vi till slut komma loss. Och där slutade vårat träningspass.



Jag och min älskade och saknade Easy <3



/Jennie Orleifson

Kommentarer
Postat av: Linn

Jennie Orleifson, du kommer att få bli min privata lärare, både i terio och praktik! ;)

2010-12-16 @ 11:48:32
URL: http://sigvardsdotter.blogg.se/
Postat av: Jennie Orleifson

Kommer du hit så lovar jag att jag ska lära dig allt jag kan! ;)

2010-12-16 @ 19:16:57
URL: http://passionofmine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0