Ridbanan

Tänka sig vad allt kan ändras snabbt.

I dag har varit en jätte bra dag. Jag har hunnit med i stort sätt allt jag velat.

Hästarna tyckte tydligen att det var lite för lite mat i hagen och lite för mycket mat utanför den. Så i går kväll var de på rymmen. Men det ledde till något bra för mig. För nu går alla tre hästarna hemma hos mig på gården. Tycker det är skönt att ha dem hemma, även om det bara är några hundra meter bort till stallet de stod vid förut.

Arbetade Maja på grannens ridbana. Vi jobbade med kapson och bett. Hon var lite ofokuserad ibland, men det gick ändå bra att jobba. Vi fick börja med det vanliga jobbet i halten. Hon ville inte riktigt ge efter i början, men det lossnade ganska snabbt och hon var jätte duktig. Provade även lite öppna och sluta i båda varven och det var okej.

Sedan satt jag upp och gjorde samma sak i halten som vi gjorde från marken. I dag kunde hon lyssna betydligt bättre än i fredags på stubbåkern. Men hon har en del hyss sig för. När jag ber om böjning vänder hon ofta bak hela huvudet till mig och på de bra dagarna nosar där eller liknande och på de dåliga dagarna försöker hon bita mig i foten..
I dag var en relativt bra dag.
Hon brukar också rycka ner huvudet och även slå med det. Men det har blivit lite bättre och vi kämpar vidare för att kunna göra detta lugnt och fint i god balans.

Jag tycker fortfarande det är lite svårt med att flytta tyngdpunkten, känns som att hon inte riktigt ger efter där. Och ger man mer tryck tar hon ofta ett steg bakåt. Vi får jobba vidare där med.

Det blev även en liten trav i vardera varv. I högervarvet har det helt okej, kändes riktigt bra vissa stunder. Det känns som att jag hittar tajmingen för halvhalterna rätt bra nu när jag är mer medveten om hur viktigt det är.
Det blev inte alls någon konflikt som vi annars brukar hamna i.

Vänstervarvet var lite svårare, men vi lyckades tillslut få till det rätt bra där med.
Fick känslan av att det var här vi skulle sluta, så det var bara att lyssna på den känslan och hoppa av och ge massor av beröm.



"Edison failed 10,000 times before he made the electric light. Do not be discouraged if you fail a few times."



/Jennie Orleifson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0