Hösten

Nu kan jag faktiskt börja längta lite till hösten.
Har alltid tyckt att det varit en underbar tid på året att rida på, om man bortser från de regniga dagarna som ibland kan bli många och långa..
Jag tycker det är så skönt med lite höst efter sommarens hetta. Att kunna rida med en långärmad tröja utan att svettas eller frysa, slippa alla små äckliga flugor och andra kryp s om irriterar både hästar och människor med sin närvaro och att känna att hästen orkar röra sig utan att bada i svett.

Men idag är det ännu augusti, en sommarmånad om du frågar mig. Även om man vissa dagar kan andas in lite höst i luften.  Och augusti innebär att det fortfarande finns onödigt många kryp som irriterar. 

Jag jobbade lite med T-team på Easy för att mjuka upp hans kropp, men han hade det lite svårt att koncentrera sig på grund av krypen.

Eftersom det slutat regna så blev jag lite sugen på att jobba Maja också, specielt eftersom hon gjorde ett kanonpass med halsringen igår. Men hon var alldeles för irriterad för det, på grund av krypen. Igen. 
Jag hade också tänkt fortsätta med verkningen av hennes hovar, men kände att det inte var någon idé att ge sig in på det. Får hoppas att det är lite bättre förutsättningar i morgon för både arbete av häst och hovvård.

Jag har också fått tag på ett par stigbyglar till min sadel som jag ännu med längtan väntar på.


(Bilden från Kaupre ridsport)

Dem i mässing ska jag ha. Ska se om jag kan ta mig till butiken någon dag eller om jag får be dem skicka dem med posten. Och när jag har dem hemma ska jag titta på dem och drömma om sadeln ^^


Kommentarer
Postat av: fridan

vad är t-team för något? :)



sv: åh tack så mkt, kul att du gillade min blogg! :)

2010-08-20 @ 18:43:29
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Jennie Orleifson

Det ska nog egentligen kallas Ttotch, en metod av Linda Tellington-Jones.



Man använder små lätta rörelser och tryck med händerna på specifika ställen på hästens kropp för att få hästen att slappna av i kroppen.



Det finns flera olika övningar man kan göra, men jag har lärt mig fem stycken som jag gör på min häst medan han skrittar. Och han svarar fint på det.



Linda Tellington-Jones har skrivit böcker, så det är bara att söka på henne så hittar du nog något intressant.

2010-08-29 @ 10:12:36
URL: http://passionofmine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0