Fint avslut

Jag kan helt klart säga att i dag har det varit ett fint avslut av augustimånad, och sommaren också får man väl säga. I morgon går vi in i september och då känns det som att det inte går att hänga kvar vid sommaren längre. September är en höstmånad. Jag har redan nu i slutet av augusti känt hösten smyga sig på. Kvällarna har börjat bli mörkare och kallare. Löven har börjat tappa sin gröna glans och ser lite matta och trötta ut.
Visst är hösten på gång.
Men jag tänker inte klaga. Jag gillar hösten. Jag längtar efter att få plocka fram mina varma stickade tröjor, mysiga halsdukar och vackra stövlar.
Att sitta inomhus med levande ljus och en varm kopp choklad när mörkret omsluter huset.
Slippa flugor och andra kryp som gör en galen och kunna rida utan att bada i svett.

Ja, låt hösten komma!



Jag känner att jag börjar få tillbaka en skön rutin här i livet. Jag sover under bara tider och jag känner att jag har en mycket bättre energi och motivation. Jag äter på bra tider och jag orkar träna både mina två hästar och mig själv.

I dag behövde jag bara checka av från marken en gång åt vardera håll för att se att hon var följsam. Hon var jätte duktig så det var bara att sitta upp.
Vi skrittade ut bakom ladugården och placerade oss på en stubbåker för att träna vidare. Det gick helt okej i dag med. snäppet bättre mot i går, så hon gör små fram steg från gång till gång.

Vi fick också tillfälle att träna hennes kalvfobi.
Hon tyckte på håll att de var ett gäng riktigt otäcka varelser som gick i hagen. Men när vi kom närmare upptäckte hon att de var ett gäng ganska små otäcka varelser. Och när kalvarna flydde när hon kom närmare blev hon nästan lite mallig att de var  mer rädda för henne än hon för dem. 
Men efter att hon frustat och skrämt dem blev jag full i skratt. Hon blev så kaxig så att hon medvetet började skrämde kalvarna när hon tyckte de var för nära. Såg så roligt ut.

Efter kalvfobiträningen återgick vi till arbetet. Det var lite svårare nu, jag tror att hon tyckte att vi var klara för dagen. Men vi fortsatte en liten stund till. Prövade lite trav och det gick fint. Men jag saknar att rida i sadel, det är lite svårt med balansen i bland. Speciellt när man ska försöka balansera sig själv och försöka hjälpa hästen att hitta sin balans.

Men inom en månad om jag har tur så kommer jag ha min sadel. Blir så lycklig när jag tänker på den (sneglar bort mot hyllan där stigbyglarna till nya sadeln står..) och ser verkligen fram emot att få börja rida i den.
det ska också bli riktigt spännande att prova den på Easy. Jag har bara haft den på Maja. Det bästa hade varit om den funkar på honom med.

Hur var det mina bra sovvanor? Så går det när man hamnar framför datorn sen kväll..
Bäst att pysa i säng.


/Jennie Oreifson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0