Böcker

Jag har nu letat fram en bunt hästböcker som ska gås igenom lite snabbt för att se vilka jag kan ha nytta av i mina tema-veckor.

*Fyra hästar som jag lärt känna, av Peer Werner Vogel
*Hästar berättar, av Tamara Baltzar
*Den skadefria hästen, av Amanda Sutton
*Från tävlingstravare till ridhäst, av Lillian Holmer
*Min vän hästen, av Bonnier Carlsen
*Från ryttare till ridhäst, av Gitte V. Naldal
*Frihetsdressyr och cirkuslektioner, Franco Gorgi
*Dansa med hästar, Klaus Ferdinand Hempfling
*Tänk som din häst, Michael Peace & Lesley Bayley
*Berömda hästar -förr och nu, av Lucy Berman
*Berömda stuterier från hela världen, av Monique & Hans D Dossenbach och Hans Joachim Köhler
*Stora boken om hästar & ponnyer, av Tamsin Pickeral
*Hovvård, av Fritz Rödder

E-books:
*Academic Art of Riding, av Marijke de Jong (Du kan själv ladda ner den GRATIS här!)


Jag har inte någon bok om Akademisk ridkonst ännu, men jag har ett häfte som kallas:
"Den Akademiska Ridkonstens skola" Med del 1-5 i. Texten är av Pernilla Näslund som skrivit ner när Katrin Wallberg guidat läsarna i Stallmagasinet år 2004.

Jag har även mitt teoriblock som jag haft under min praktikanttid på Ekeskogs gård.

Och så har jag ju kära internet.

Kom gärna med tips på böcker, filmer, e-books, youtube-klipp, tidningar, hemsidor!


Kommentarer
Postat av: Marianne J

Vilka teman kommer du att ha?



Ett måste är Sally Swifts böcker "Et med hästen, en bok för ryttare på alla nivåer" samt "Centrerad ridning, en bok för ryttare på alla nivåer". Jag håller på att läsa den första av dem just nu, det finns mycket att reflektera över i den!

Jag skulle också rekommendera Birthe Vogelius "Spänst & Harmoni i ryttarens sits".

En annan bok som kan vara väl värd att läsa, men som egentligen vänder sig till hundsportare, är "Lyckas på tävling, tävlingspsykologi och mental träning för hundsportare" skriven av Niina Svartberg.





2010-08-20 @ 19:23:35
URL: http://welshcob.bloggplatsen.se
Postat av: Helena

Hej och tackar!

Härlig blogg du har, här ska jag läsa vidare! Mitt tips på bra böcker är såklart Dressyr med Kyra K. ska kolla om jag kommer på någon annan.

Må gott!// Helena

2010-08-20 @ 21:05:38
URL: http://www.susans.bloggsida.se
Postat av: Jennie Orleifson

Marianne J@



Kommer jobba mycket på det Akademiska planet, men även lite trick och kommunikation, fast där har jag redan rätt bra med böcker.



Har hört om Sallys böcker, även läst något litet styckte av henne. Böckerna kommer helt klart med på min "Böcker att köpa-lista"! :)



Tack för tipsen!

2010-08-29 @ 10:18:57
URL: http://passionofmine.blogg.se/
Postat av: Jennie Orleifson

Helena @



Vad kul att du tycker om den, det gör mig glad =)

2010-08-29 @ 10:24:17
URL: http://passionofmine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0